Az edző és a tanítvány kapcsolata kulcsfontosságú a sportban és a személyes fejlődésben. Ahhoz, hogy az egyén jobb eredményeket érjen el, vagy csupán jól érezze magát az edzésen, elengedhetetlen tényező, hogy jó kapcsolata legyen az edzővel.

Az első fontos tényezője ennek a kapcsolatnak a bizalom. A tanítvány számára fontos, hogy bízzon az edzőben, hiszen az edző irányítja a fejlődését és a képzését. Teljesen értelmetlenné válik a munka, ha a tanítvány nem bízik az edző szavában, és megkérdőjelezi azt.

Lényeges a nyílt és őszinte kommunikáció, hogy mindkét fél megértse a célokat, elvárásokat és a visszajelzéseket. Ehhez elengedhetetlen, hogy a tanítvány is merjen kérdezni, szólni, ha valamit nem ért, illetve hogy az edző is nyitottsággal és megértéssel fogadja a hozzá érkező kérdéseket.

Az edző feladata, hogy motiválja a tanítványt, fenntartva az érdeklődést és a lelkesedést a sport iránt. Nagyon fontos szerepe van a megfelelő dicséretnek.

Fontos a személyre szabott megközelítés. Mivel minden tanítvány más, az edzőnek figyelembe kell vennie a tanítvány egyéni szükségleteit és képességeit. Minden edzést, mindenkinek a saját fejlődési üteméhez, és a saját egyéni szintjéhez kell igazítani.

Ezen kívül elengedhetetlen a folyamatos visszajelzés. Az edző folyamatosan értékeli a tanítvány előrehaladását, és konstrukciós visszajelzéseket ad a fejlődés érdekében. Fontos a jó és megfelelő kommunikáció, a félreértések elkerülése.
Fontos megjegyezni, hogy az edző példakép is egyben. Az edzőnek mintaként kell szolgálnia, hogy a tanítvány ne csak technikai, hanem értékrendi szempontból is fejlődhessen.

Ezek az elemek együttesen hozzájárulnak a sikeres edző-tanítvány kapcsolat kialakításához és fenntartásához, amely segíti a tanítvány fejlődését és teljesítményének javítását.
Az edző szempontjából több olyan tulajdonságot említhetünk, amely nélkülözhetetlen ahhoz, hogy valaki sikeres sportszakemberré váljon.

Nagyon fontos, hogy egy edző szakmailag felkészült, és megbízható legyen. Fontos a folyamatos önképzés, és az edzők továbbképzése.

Fontos hogy egy edző jól tudjon kommunikálni a gyerekekkel, a serdülő tanítványaival, és a szülőkkel egyaránt. Teljesen másképp kell megközelíteni egy gyermek korú sportolót, mint egy felnőttet, más kommunikációs eszközökkel lehet hatékonyan magyarázni mindkét esetben.
Egy edző számára nagyon fontos hogy kellőképp rugalmas legyen. Ha a lovaglás szemszögéből nézzük, eltervezünk az adott napra egyfajta edzést a tanítványunknak, odaérünk az edzés helyszínére, azonban lehetséges, hogy mégsem tudjuk aznap az előre eltervezett edzést végrehajtatni, mert például a ló nem alkalmas rá, mert nagyon nyugtalan aznap, vagy a tanítványunk írt 2 témazárót az iskolában, teljesen el van fáradva, és nem tud annyira koncentrálni, mint terveztük. De ha nagyobb lovardában dolgozunk, a külső környezetből is érkezhetnek zavaró tényezők, mint egy másik edző mienkkel egyidejű munkája, vagy túl sok lovas van azon a pályán, ahol oktatni szeretnénk. Ez esetben mindig rugalmasan kell alkalmazkodnunk az adott körülményekhez, és a lehető legtöbbet kihozni az aznapi lehetőségekből.

Nagyon fontos képesség az empátia, hogy az edző bele tudja élni akár a tanítvány, vagy akár a szülő helyzetébe magát, és meg tudja érteni őket. Fontosak a személyre szóló megoldások.

Az edzőnek is fontos tisztában lennie saját képességeivel, és azok határával. Tisztában kell lennie saját erősségeivel, és gyengeségeivel, helyes önképpel kell rendelkezzen. Ehhez kapcsolódik a kongurencia fogalma, mely a saját értékeinkbe és tudásunkba való bizonyosság, mely szintén nagyon fontos.
Fontosak a jó konfliktusmegoldási módszerek, hogy könnyen és személyre szabottan tudja az edző a problémákat kezelni.

Lényeges az együttműködés képessége, a figyelmesség, a jó edzéstervhez és a jó menedzseléshez elengedhetetlen a figyelem. Valamint fontos a hitelesség, hogy az edző ne csak elmondja, hogy hogyan kellene csinálni, hanem ő maga is arra törekedjen. Ez a példamutatás alapja is, hiszen az edzők legtöbb esetben példaképek is egyben.
Ezen felül pedig nagyon fontos a kreativitás, hogy az edző ne ragadjon bele bizonyos sémákba.

Összességében az edző feladata nagyon komplex, és szerteágazó. Egyaránt kell dolgoznia és figyelmet fordítania a lóra, a tanítványra és sok esetben még a szülőkre is.